Școlile se vor deschide în această toamnă pe 14 septembrie și cei mai mulți dintre elevi vor participa fizic la cursuri. În contextul actualei pandemii, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat recomandările privind purtatul măștilor de protecție de către copii, în timp ce Ministerul Sănătății spune că purtarea măștii de către toți copiii prezenți la școală este esențială.
Copiii sunt mai puțini susceptibili să facă forme grave de COVID-19, de cele mai multe ori simptomele lor în urma infecției cu SARS-CoV-2 fiind ușoare. Deși în grădinițe și școli trebuie luate măsuri sporite de igenizare și prevenire a infectării (de exemplu, copiii vor sta la distanță unul de altul în bănci și vor evita contactele cu elevi din clase diferite), este dificil mai ales pentru copiii mai mici să nu ia contact unii cu alții.
Această decizie depinde de evaluarea riscului: de exemplu, de cât de multe persoane bolnave de COVID-19 sunt în comunitatea respectivă și dacă există elevi sau profesori care au anumite afecțiuni care le cresc riscul de a face o formă severă de COVID-19.
CITEȘTE ȘI: Recomandarea medicului imunolog: Cum poți refolosi eficient măștile chirurgicale
OMS nu recomandă purtarea măștii de protecție de către copiii cu vârste sub 5 ani, această abordare luând în considerare țintele de dezvoltare a copiilor, provocările legate de complianța acestora cu purtatul măștii precum și cu nivelul de autonomie al acestora necesar pentru utilizarea adecvată a măștii.
OMS precizează că pentru copiii cu vârste între 6 și 11 ani, în anumite circumstanțe, poate fi indicat să poarte mască de protecție în locuri unde există o transmitere pe scară largă a virusului sau în cazul în care copiii intră în contact direct cu vârstnicii sau cu alte persoane cu risc mare de a dezvolta o formă gravă a bolii COVID-19 dacă se infectează cu SARS-CoV-2.
De asemenea, OMS recomandă ca acei copii care au vârste de 12 ani și peste să poarte masca în aceleași condiții ca adulții, în special atunci când nu se poate garanta o distanță de cel puțin un metru față de alte persoane și dacă există o transmitere pe scară largă în zonă. Experții spun că adolescenții pot juca un rol mai activ în transmitere decât copiii mai mici.
Conform îndrumărilor specialiștilor, pentru copiii de orice vârstă cu tulburări de dezvoltare, dizabilități sau alte afecțiuni specifice de sănătate care ar putea interfera cu purtarea măștilor, utilizarea acestora nu ar trebui să fie obligatorie.
De asemenea, OMS recomandă profesorilor să nu le ceară copiilor să poarte măști atunci când fac sport, aleargă sau se joacă, pentru a nu le compromite respirația, dar subliniază importanța păstrării unei distanțe adecvate și a limitării numărului de copii care se joacă împreună.
Pentru copii este ceva mai greu decât pentru adulți să înțeleagă că trebuie să poarte mască sau că nu trebuie să o atingă. Din acest motiv, e bine ca părinții să pregătească din timp copilul în ceea ce privește purtarea măștii și să îi modeleze comportamentul acasă, într-un cadru cu risc scăzut de infectare, pentru ca, odată întors la școală, copilul să reușească să poarte masca pentru o lungă perioadă de timp.
Copiii care sunt în stare bună de sănătate pot purta o mască non-medicală: acest tip de mască împiedică virusul să fie transmis altor persoane în cazul în care copilul este infectat, dar asimptomatic. Părinții trebuie să se asigure că masca pentru copil are dimensiunea corectă și îi acoperă suficient nasul, gura și bărbia.
Copiii cu afecțiuni de sănătate subiacente, cum ar fi fibroza chistică, cancerul sau imunosupresia, ar trebui, după o consultare cu medicul, să poarte o mască medicală: aceasta controlează răspândirea virusului și îl și protejează pe purtător și este recomandată oricui are un risc mai mare de a se îmbolnăvi grav de COVID-19, scrie doc.ro.
Școlile trebuie să instituie protocoale pentru igienizarea mâinilor și să ofere instalații de igienizare și de purificare a mediului de învățare, pentru a limita expunerea la germeni. De asemenea, trebuie să se ia în considerare instruirea atentă a personalului și a elevilor, care să se supună unui program de curățare zilnică a băncilor și a obiectelor folosite în clasă. Toate spațiile comune trebuie dezinfectate regulat (sălile de clasă, cantina, ustensilele de bucătărie etc.). Toate regulile de prevenire a îmbolnăvirii trebuie explicate copiiilor în cuvinte simple, pe înțelesul lor.
Foarte important, copiii trebuie instruiți ca, înainte de masă, să se spele pe mâini cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde. Dacă săpunul și apa nu sunt disponibile, trebuie folosite geluri dezinfectante cu aloe vera și 70% alcool, cum este Guard X. Când nu poartă mască, copilul trebuie să tușească și să strănute doar într-un șervețel, pe care să-l arunce ulterior. După care trebuie să se spele pe mâini cu apă și săpun sau să folosească un gel dezinfectant cu 70% alcool.
În interiorul școlilor trebuie utilizată o ventilație naturală, dacă este posibil. În cazul în care este necesară reciclarea aerului, filtrele și conductele trebuie curățate și schimbate în mod regulat, conform instrucțiunilor producătorului.
CITEȘTE ȘI: Lucrul care ar putea opri explozia de infectări cu coronavirus: Ce ne sfătuiește un medic infecționist
În România, pentru întoarcerea la școală au fost elaborate trei scenarii – verde, galben și roșu – care să intre în vigoare în funcție de ce se întâmplă în fiecare localitate în parte.
Scenariul verde presupune ca toți elevii să meargă la școală în mod normal dacă în localitatea respectivă există, în medie, mai puțin de o persoană bolnavă de COVID-19 detectată în ultimele 14 zile.
Scenariul galben (1-3 persoane confirmate zilnic cu COVID-19) implică faptul ca grădinițele, clasele primare, elevii de clasa a opta și cei de a douăsprezecea să meargă normal la școală, iar ceilalți să fie prezenți la cursurile online.
Scenariul roșu (mai mult de 3 persoane confirmate zilnic cu COVID-19 în localitate) presupune ca toți elevii să învețe doar online.
Este vital ca elevii, profesorii și alți membri ai personalului școlilor să rămână acasă dacă manifestă simptome precum febră și tusea sau dacă au fost în contract cu o persoană diagnosticată cu COVID-19 și să sune medicul de familie ca să ceară instrucțiuni. Dacă într-o clasă apare un caz de COVID-19, cursurile se vor suspenda 14 zile pentru clasa respectivă.
În școlile din România, măsurile esențiale pentru atingerea scopului reprezentat de prevenirea sau limitarea îmbolnăvirilor, includ, printre altele: igiena riguroasă a mâinilor, curățenia și dezinfectarea unităților de învățământ, purtarea măștii de protecție atât de către elevi, cât și de către întregul personal al școlii, limitarea contactului între elevi din clase diferite, asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru între elevi sau montarea unor separatoare în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă.