Noul coronavirus s-a extins la nivel global, iar autoritățile recomandă luarea unor măsuri speciale de control și prevenire a infecției cu COVID-19. Aceste măsuri prevăd ca și angajatorii să implementeze unele proceduri și reguli prin care angajații să fie protejați de răspândirea infecției cu noul coronavirus, dar și ca angajații să respecte câteva indicații.
Următoarele recomandări de la Centrul pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor (CDC) din SUA pot ajuta la prevenirea îmbolnăvirilor la locul de muncă cu boli respiratorii acute, inclusiv COVID-19, în medii non-medicale. Pentru a preveni stigmatizarea și discriminarea la locul de muncă, experții recomandă, potrivit doc.ro, respectarea indicațiilor descrise mai jos pentru a reduce riscul de COVID-19.
Ce măsuri trebuie să iei la locul de muncă
- Spală-te frecvent pe mâini cu apă și săpun timp de cel puțin 20 de secunde, mai ales după ce ai fost într-un loc public sau după ce ți-ai suflat nasul, ai tușit sau ai strănutat.
- Dacă săpunul și apa nu sunt disponibile, utilizează un dezinfectant care conține cel puțin 60% alcool. Acoperă toate suprafețele mâinilor și freacă-le una de alta până se simt uscate.
- Evită să-ți atingi ochii, nasul și gura cu mâinile neigienizate.
- Evită contactul direct cu persoanele bolnave.
- Stai la distanță alte persoane dacă noul coronavirus se răspândește în orașul în care locuiești. Acest lucru este important mai ales pentru persoanele care prezintă un risc mai mare de a se îmbolnăvi.
- Stai acasă dacă te-ai îmbolnăvit.
- Acoperă-ți gura și nasul cu un șervețel atunci când tușești sau strănuți.
- Aruncați servețelele nazale folosite în coșul de gunoi.
- Spală-te imediat pe mâini cu apă și săpun timp de cel puțin 20 de secunde. Dacă săpunul și apa nu sunt disponibile, curăță mâinile cu un dezinfectant pentru mâini care conține cel puțin 60% alcool.
- Dacă ești bolnav: ar trebui să porți o mască de protecție atunci când intri în contact cu alte persoane (de exemplu, împarți aceeași cameră sau același vehicul) și înainte de a intra în cabinetul medicului. Dacă nu poți purta mască (de exemplu, deoarece îți cauzează probleme cu respirația), atunci ar trebui să faci tot posibilul ca să tușești și să strănuți în șervețel, iar persoanele care te îngrijesc ar trebui să poarte o mască dacă intră în camera în care te afli.
- Dacă NU ești bolnav: nu trebuie să porți mască decât dacă ai grijă de cineva care este bolnav (și care nu poate să poarte mască din diferite motive).
- Curăță și dezinfectează suprafețele pe care le atingi zilnic. Printre aceste obiecte se numără tastatura, mouse-ul, biroul, scaunul de birou, telefonul etc.
- Dacă suprafețele sunt murdare, curăță-le folosind detergent sau săpun și apă înainte de dezinfectare.
- Pentru dezinfectare: ține cont de instrucțiunile producătorului privind folosirea produselor de dezinfecție și ventilație corespunzătoare.
- În cazul soluțiilor pe bază de alcool, asigură-te că soluția pe care o folosești are cel puțin 70% alcool.
Măsuri pe care ar trebui să le ia angajatorii:
Angajatorii trebuie să permită angajaților bolnavi să lucreze de acasă:
- Angajații care prezintă simptome ale bolilor respiratorii acute li se recomandă să rămână acasă și să nu vină la muncă până când nu li se scade febra sau nu se ameliorează celelalte simptome timp de cel puțin 24 de ore, fără utilizarea medicamentelor de reducere a febrei sau a altora care pot modifica simptomele (de exemplu, sirop anti-tuse). Angajații trebuie să anunțe angajatorul că vor sta acasă dacă sunt bolnavi.
- Angajatorii trebuie să se asigure că politicile firmei privind concediul medical sunt flexibile și că angajații sunt la curent cu aceste politici.
- Angajatorii nu trebuie să solicite de la angajații bolnavi cu afecțiuni respiratorii acute documente medicale pentru a-și valida boala sau pentru a se întoarce la serviciu, întrucât în această perioadă medicii sunt foarte ocupați și nu pot furniza asemenea documente în timp util.
- Angajatorii trebuie să mențină politici flexibile care să permită angajaților să rămână acasă pentru a avea grijă de un membru bolnav din familie. Angajatorii ar trebui să fie conștienți de faptul că este posibil ca mai mulți angajați să aibă nevoie să stea acasă pentru a îngriji copii bolnavi sau alți membri bolnavi ai familiei decât este de obicei.
Separarea angajaților bolnavii:
- Centrul pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor (CDC) din SUA recomandă ca angajații care par să aibă simptome acute ale bolilor respiratorii (adică tuse, respirație îngreunată) la sosirea la serviciu sau în cazul în care se îmbolnăvesc în timpul zilei să fie separați de ceilalți angajați și să fie trimiși imediat acasă. Angajații bolnavi trebuie să-și acopere nasul și gura cu un șervețel atunci când tușesc sau strănută.
- Angajații trebuie să stea acasă atunci când sunt bolnavi și să respecte igiena mâinilor și să tușească sau să strănute în șervețel:
- Angajatorii trebuie să pună afișe prin care să încurajeze angajații să stea acasă atunci când sunt bolnavi. Afișele trebuie să cuprindă informați despre eticheta tusei și strănutului, dar și despre cum se face igiena mâinilor. Afișele ar trebui plasate la intrarea la locul tău de muncă și în alte zone unde este posibil să fie observate cu ușurință.
- Angajatorii trebuie să pună la dispoziția angajaților șervețele și recipiente unde acestea pot fi aruncate după folosire, fără atingerea acestor recipiente.
- Angajatorii trebuie să se asigure că angajații sunt instruiți cu privire la dezinfectarea frecventă a mâinilor cu un dezinfectant pe bază de alcool care conține cel puțin 60-95% alcool sau la spălarea pe mâini cu apă și săpun timp de cel puțin 20 de secunde. Săpunul și apa trebuie folosite dacă mâinile sunt vizibil murdare.
- Angajatorii trebuie să furnizeze săpun, apă și dezinfectant pe bază de alcool pentru mâini, la locul de muncă.
- Angajatorii trebuie să se asigure că angajații au la îndemână consumabile adecvate.
Dezinfectarea zilnică a mediului de lucru:
- Angajatorii trebuie să se asigure că sunt dezinfectate toate suprafețele care sunt frecvent atinse de angajați la locul de muncă, cum ar fi birourile, blaturile și mânerele ulilor. Este important ca pentru dezinfectarea suprafețelor să se folosească produse de curățare și să se urmeze instrucțiunile de pe etichetă. În acest moment nu se recomandă dezinfectarea suplimentară dincolo de curățarea de rutină.
- Angajatorii trebuie să asigure la locul de muncă șervețele umede de unică folosință, astfel încât suprafețele utilizate în mod obișnuit (de exemplu, clanțele, tastaturile, telecomenzile, birourile) să poată fi șterse de către angajați înainte de fiecare utilizare.
- Este vital ca toate suprafețele atinse frecvent să fie dezinfectate cu produse pe bază de clor sau alcool (dezinfectanții chimici ce pot ucide noul coronavirus sunt cei care conțin clor, înălbitori, solvenți, etanol de 75%, acid paracetic și coloroform).
Spuneți-le angajaților înainte de a călători să-și ia anumite măsuri:
- Să verifice cele mai recente îndrumări și recomandări pentru fiecare țară către care urmează să călătorească.
- Recomandați-le să fie atenți dacă se confruntă cu simptomele bolilor respiratorii acute înainte de a-și începe călătoria și să anunță superiorul dacă rămân acasă fiindcă sunt bolnavi.
- Asigurați-vă că angajații care se îmbolnăvesc în timp ce călătoresc sau care se găsesc în misiune temporară înțeleg că ar trebui să anunțe superiorul și că ar trebui să apeleze imediat la un furnizor de servicii medicale pentru a primi sfaturi dacă este necesar.
Măsuri suplimentare:
Angajații care sunt sănătoși, dar care au un membru bolnav în familie acasă cu COVID-19, trebuie să-și anunțe superiorul.
Dacă se confirmă că un angajat are COVID-19, angajatorii ar trebui să informeze colegii acestuia cu privire la posibila lor expunere la COVID-19 la locul de muncă, dar să păstreze confidențialitatea.