REVIEW

NU ignora aceste sunete la maşină! Sunt semnele că trebuie să mergi urgent la service

memorycentercharlotte.org

Unii şoferi aleg să ignore anumite zgomote scoase de diferite componente ale maşinii, pe considerentul că acestea vor dispărea de la sine la un moment dat şi, chiar dacă nu dispar, ele nu sunt suficient de grave ca să merite o deplasare la un service specializat. În realitate, multe din aceste sunete reprezintă ultimul semnal de alarmă înainte ca maşina să cedeze în trafic.

Pentru mulţi conducători auto, şofatul înseamnă doar să se urce la volan şi să plece cu maşina către destinaţia dorită. Dincolo de atenţia pe care trebuie să şi-o concentreze la trafic, este la fel de important ca şoferii să asculte şi eventualele zgomote pe care diverse componente ale maşinii le pot scoate la un moment dat, recomandă adevarul.ro.

Huruit la frânare

Dacă auziţi un huruit la frânare, ce se aseamănă cu frecarea unui metal de alt metal, este cazul să faceţi o vizită la un service specializat. ”Poate fi ceva uşor, de genul prinderii unei mici pojghiţe de rugină pe suprafaţa discurilor de frână, mai ales atunci când maşina nu a fost folosită un interval mai mare de timp. La fel de bine poate fi şi ceva mai grav. De pildă, plăcuţele de frână s-au uzat până la punctul la care încep să afecteze şi discurile de frână, iar pericolul este să rămâneţi fără frână”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

CITEȘTE ȘI: Motivul pentru care trebuie să-ți ÎNFĂȘORI cheile de la mașină în staniol

Ţăcănit la motor

Un alt sunet pe care îl puteţi auzi este un ţăcănit care vine de la motor. Poate fi o problemă banală, ca un tachet defect, ce poate fi lesne înlocuit, însă la fel de bine poate fi o problemă tehnică mai gravă, aşa că un astfel de zgomot nu este de ignorat.

”Poate fi o problemă apărută la piesele interne, cum ar fi cuzineţii sau bielele, şi nu trebuie să o ignorăm, sperând că trece de la sine. Unii şoferi cred că dacă fac schimbul de ulei, se rezolvă problema, însă dacă nu se fac verificările necesare, există riscul ca aceste piese să cedeze, iar consecinţa este blocarea motorului”, susţine Florin Marin Bogdan.

Zgomotul turbo-compresorului

Proprietarii de maşini care sunt dotate cu motoare turbo pot auzi la un moment dat un şuierat când apasă pedala de acceleraţie. Nu e deloc de ignorat, mai ales dacă sunetul apare brusc şi nu progresiv. Dacă şuieratul se transformă într-un soi de fluierat, e un semn că turbina e pe cale să cedeze, iar dacă concomitent apare şi o scădere de putere, înseamnă că există pe undeva şi un furtun slăbit sau spart.

Oricare dintre zgomotele amintite trebuie să vă alarmeze suficient de mult pentru a merge imediat la un service, în caz contrar riscând să vă treziţi cu elicei turbinei în motor, ceea ce nu este deloc de dorit.

Scârţâie cureaua de transmisie

Oricât de ciudat ar părea, cureaua de transmisie poate genera un fel de scârţâit, în special la pornirea autovehiculului. Nu va trece de sine, aşa cum greşit cred mulţi şoferi, ba chiar poate fi o problemă gravă. În cel mai bun caz, vorbim de o slăbire a curelei, dar la fel de bine aceasta poate fi extrem de uzată şi este pe punctul să cedeze.

Este de la sine înţeles că şi într-un astfel de caz este recomandat să mergeţi imediat la un service pentru a se stabili cu exactitate despre ce este vorba.

Sunete ciudate la cutia automată

Maşinile cu transmisie automată sunt preferate de mulţi şoferi, dar e nevoie de atenţie la modul cum se comportă cutia de viteză în timp. Dacă la un moment dat încep să se audă zgomote ciudate când cutia schimbă o treaptă de viteză, ca un fel de scrâşnitură metalică, este posibil ca transmisia să fi fost neglijată, iar uleiul nu a fost înlocuit la timp.

Un schimb de ulei de calitate ar trebui să rezolve problema, dar dacă nu se întâmplă acest lucru, cel mai probabil este vorba de una sau mai mule componente ale transmisiei care încep să cedeze, iar o vizită la un service specializat este de dorit.

Scârţâit la suspensie

Scârţâieturile de tot felul sunt ceva comun la multe maşini, însă unele dintre ele nu trebuie trecute cu vederea. De pildă, dacă amortizoarele încep să scârţâie, există mari şanse ca uleiul hidraulic din interior să se fi scurs, ceea ce face ca semeringurile să nu mai fie lubrefiate eficient.

”Este posibil să fi intrat praf în zona unde se produce ungerea amortizorului cu ulei, de aici şi scârţâieturile, dar dacă proprietarul maşinii observă că o suspensie este umedă, cel mai bine este ca perechea de amortizoare de pe acea parte a maşinii să fie înlocuită. Este recomandat ca întotdeauna să fie înlocuite în pereche amortizoarele, pentru că greutatea nu va mai fi preluată uniform de către acestea, ceea ce va face ca în scurt timp să se strice şi al doilea amortizor, iar în final va rezulta o balansare periculoasă a maşinii”, precizează Florin Marin Bogdan.

CITEȘTE ȘI: Trucuri pentru orice şofer: Consumul de carburant poate fi redus drastic

Huruieli în partea din spate a maşinii

Nu este o surpriză pentru niciun şofer când începe să audă huruieli la propria maşină, mai ales la cele care sunt mai vechi. ”De regulă, acest gen de zgomote vin de la rulmenţii de roată, dar dacă avem tracţiune pe spate sau integrală la maşină, poate fi vorba şi de diferenţial, care începe să huruie când rămâne fără ulei.

Dacă maşina e veche, garnitura a cedat şi uleiul se scurge. În cazul în care alegem să ignorăm zgomotul pe care îl auzim, angrenajele interioare ale diferenţialului se vor uza rapid din cauza lipsei uleiului şi în scurt timp se va strica de tot”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Trepidaţii la roţi

Trepidaţiile roţilor de la maşină pot fi cauzate de numeroase motive, pornind de la slăbirea prezoanelor, dar la fel de bine poate fi vorba de o echilibrare greşită a roţilor sau o uzură a unor componente de la direcţie, cum ar fi pivotul sau capul de bară. Indiferent care ar fi motivul, problema este gravă şi trebuie remediată imediat.

Provocarea unui accident rutier cu consecinţe grave poate avea loc oricând dacă roata se desprinde din cauza slăbirii prezoanelor sau pierdeţi controlul direcţiei din cauza unei defecţiuni la una dintre piesele sale componente.

Comentarii: