Chiar dacă dascălii nu le mai dau elevilor din ciclul primar şi gimnazial teme obligatorii pentru vacanţă, mulţi părinţi se întreabă dacă trebuie pus copilul să şi lucreze în această perioadă şi cât de voluminoase ar trebui să fie sarcinile.
Referitor strict la vacanţă, ordinul Ministerului Educatiei nr. 5893, apărut la finalul lui 2016, a stabilit că „în perioada vacanţei, de regula, nu se vor da teme pentru acasa elevilor din învăţământul primar şi gimnazial”.
Totuşi, utilitatea temelor pentru vacanţă, abordate într-o manieră moderată, este susţinută de psihologi.
„Temele pentru vacanţă joacă un rol foarte important în dezvoltarea memoriei şi creierului copiilor, dar pentru că perioada de vacanţă este o perioadă de relaxare, e bine să nu fie prea multe.
În general, este bine ca elevul aflat în vacanţă să citească în fiecare zi cam jumatatede oră/o oră, în funcţie de vârstă. Lectura şi celelalte temele de vacanţă îi pregătesc copilului memoria pentru a învăţa informaţii noi în orice domeniu.
CITEȘTE ȘI: Schimbare majoră în şcoli: O nouă disciplină pentru copiii scutiţi de educaţie fizică
E recomandabil să nu fie nici prea multe teme, pentru că, după fiecare semestru de activitate solicitantă, elevul are nevoie de relaxare/zile de odihnă, dar nici prea puţine. Ideal este un program flexibil pentru jocuri şi lecţii.
Pentru elevii din clasele primare, jocul este activitatea fundamentală în perioada copilăriei. E indicat ca părinţii să alterneze în programul copiilor orele de lecţiicu jocuri.”, explică psihologul Hajar Owrang, potrivit adevarul.ro.
Psihologul recomandă, pentru aceeaşi categorie de elevi, jocurile stimulative:
„Esenţa vacanţei este ca elevul să aibă timp de relaxare şi de joc. Copiilor din clasele mici, jocurile de nume şi prenume, în mod scris sau oral, cu anumite litere, practicate în timpul vacanţei, le dezvoltă limbajul scris/oral.
Jocurile intelectuale sunt foarte utile pentru dezvoltarea memoriei şi gândirii. Şi ele pot fi teme de vacanţă pentru copii. Cu cât copilul se implică în mai multe activităţi în vacanţă,cu atât pregăteşte mai bine pentru şcoala şi aceste activităţi joacă un rol foarte important în dezvoltarea copilului, dar ca orice activitate, trebuie limită de timp”.
Specialistul sugerează ca alternative sau, eventual, ca soluţii adiacente temelor de vacanţă, taberele de creaţie.
CITEȘTE ȘI: TOP 10 modalităţi încercate prin care îţi poţi convinge copilul să citească
„E bine ca părinţii să-i inscrie pe copiii lor la şcoli de vară (cursuri de pictură, înot sau cursuri de gimnastică), foarte utile dezvoltării lor”, mai spune psihologul.
Şi în ceea ce-i priveşte pe elevii mai mari, ponderea temelor în perioada vacanţei trebuie gândită judicios, la fel cum trebuie gândită abordarea temelor pentru acasă, în general.
Potrivit unui studiu realizat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei în urmă cu mai puţin de un an, la care au participat, completând un chestionar on-line, 27.383 părinţi (84% – mame), 32.786 de elevi şi 10.783 de cadre didactice din toate judeţele ţării, temele, în general, sunt considerate de cei mai mulţi dintre respondenţi utile şi necesare pentru îmbunătăţirea învăţării, dar obositoare.
Totuşi, potrivit studiului Ministerului Educaţiei, 75-80% dintre elevi şi părinţi consideră că temele sunt adesea prea obositoare şi prea stufoase şi că acestea consumă o mare parte din timpul liber.
„Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la nelinişte, îngrijorare sau stres. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În acelaşi timp, aproape 80% dintre părinţi afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor”, se arată în rezultatele studiului, postate pe site-ul Ministerului Educaţiei.
CITEȘTE ȘI: STUDIU: Ce spun cercetătorii despre copiii foarte curioşi. Sfaturi pentru părinţii acestora
Potrivit aceluiaşi studiu, la nivel general, ponderea elevilor care susţin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieţii.
Din acelaşi studiu se desprinde necesitatea acordării unei atenţii speciale nu doar tehnicilor de învăţare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci şi tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competenţelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competenţe transferabile în realizarea unor teme de grup, după cum se mai arată în studiul publicat pe site-ul edu.ro.