Cercetătorii au descoperit importanţa ascultării poveştilor la copiii mici. Aceştia arată că cititul în mod frecvent copiiilor de 3-5 ani, este benefic pentru dezvoltarea mai rapidă a creierul micuţilor, indiferent de poveştile pe care aceştia le ascultă.
Copiii cărora li se citesc frecvent poveşti şi care nu au acces la ecrane (TV, tabletă, telefon) au un creier mai dezvoltat decât micuţii care sunt expuşi la televizor şi jocuri online. Cercetarea este prima care furnizează şi dovezi neurobiologice ale beneficiilor potenţiale ale cititului şi ale efectului negativ pe care îl au ecranele asupra dezvoltării creierului preşcolarilor, conform cnn.com.
Astfel, copiii care ascultă poveşti citite de către părinţi sau persoane care îi îngrijesc au o imaginaţie mai dezvoltată, au parte de mai multe experienţe care îi stimulează, ce ajută creierul să se organizeze, vor avea un avantaj uriaş atunci când vor ajunge la şcoală, a spus medicul coordonator al studiului, John Hutton.
CITEȘTE ȘI: Dezvăluirile psihologilor: Afli lucruri importante despre propriul copil punându-l să deseneze un copac
Lectura pe care copiii o ascultă modifică structura şi modul de organizare a substanţei albe din creier, componentă a sistemului nervos alături de materia cenuşie. Substanţa albă este ţesutul cu aspect albicios ce face parte din sistemul nervos central (măduva spinării şi encefal) şi conţine axonii, respectiv prelungirile celulelor nervoase şi celulele ţesutului interstiţial numit nevroglie, care are rol de hrănire şi protecţie. Substanţa albă este importantă pentru că asigură influxul nervos de la un centru nervos la altul sau între un centru nervos şi un nerv.
Creşterea nivelului de substanţă albă şi organizarea acesteia sunt extrem de importante pentru capacitatea creierului de a comunica cu restul organismului, mărind capacitatea de a învăţa şi asigurând o bună funcţionalitate. Fără un sistem de comunicare bine dezvoltat, capacitatea de procesare a creierul încetineşte şi are de suferit. Materia cenuşie din creier conţine majoritatea celulelor care comandă corpului ce să facă.
La studiu au participat 47 de copii sănătoşi, cu vârste între trei şi cinci ani, care nu mergeau la grădiniţă.
Foto explicaţie: Culoarea albastră arată subdezvoltarea şi dezorganizarea substanţei albe din creier la copiii mici care sunt expuşi la ecrane (TV, tablertă, smartphone etc.)
Foto explicaţie: Culoarea roşie arată creşterea materiei albe şi structurarea sa în centrele din creier responsabile de limbaj şi vorbire
FOTO ALL: John Hutton/Cincinnati Children’s Hospital via cnn.com
În cazul copiilor care erau expuşi la ecrane mai mult de o oră pe zi, zonele responsabile de învăţare în materia albă erau subdezvoltate şi mai puţin organizate.
„La naştere, numărul neuronilor este cel mai mare comparativ cu restul vieţii, iar, în funcţie de stimuli – comunicare, iubire, îmbrăţişare, plimbat, citit -, conexiunile între neuroni sunt întărit”, mai arată Hutton.
În lipsa unor stimuli, neuronii mor, a mai spus acesta. Chiar dacă se modifică şi învaţă la toate vârstele, ceea ce se întâmplă în primii cinci ani ai vieţii este hotărâtor pentru dezvoltarea creierului.
În afară de imaginile obţinute prin rezonanţă magnetică, participanţii la studiu au fost supuşi unor teste cognitive.
Copiii care aveau acces la ecrane mai mult de o oră zilnic au avut rezultate mai proaste, inclusiv privind limbajul expresiv şi capacitatea de a numi rapid obiecte.