Renunțarea la mașină și pedalarea în drum spre serviciu, ca soluție la traficul aglomerat şi la lipsa locurilor de parcare, circuitele sau traseele montane ori doar plimbările în oraș la sfârșit de săptămână, toate ne arată că bibicleta a devenit un vehicul la modă și în România.
Dacă nu sunteți siguri de unde să începeți sau doriți să treceți la o bicicletă de calitate, pornind de la recomandările specialiștilor, vă prezentăm astăzi 3 pași simpli prin care să faceți alegerea potrivită.
Am împărțit astfel acest ghid de achiziționare în 3 capitole simple: scopul, bugetul și alegerea dimensiunii corecte a cadrului. Să începem.
1.Scopul
Mulți își doresc o bicicletă multifuncțională, care să fie eficientă atât în oraș cât și la munte. Din păcate, ca în orice alt domeniu, bun la toate este un termen ipotetic, căci în viața reala balanța avantajelor va fi întotdeauna trasă în jos de cea a dezavantajelor, atunci când vine vorba despre un anume tip de activitate.
Așadar, trebuie să-ți pui întrebarea în felul următor: unde voi pedala mai des, la munte sau la oraș? Ce fel de trasee voi alege, unele mai dificile cu urcări și coborâri abrupte sau drumuri de pădure?
Plecând de la acest două întrebări, se ivesc alternativele:
a.Bicicleta de munte: poate fi hardtail (cadru rigid) sau full-suspension (cadru cu suspensie). Pentru bicicleta de munte, furca cu amortizor este obligatorie, atât pentru un control mai bun cât și pentru un confort sporit.
De asemenea, alege o bicicletă care-ți oferă rapoarte ce pot fi utilizate pe munte. Astfel, este foarte important ca foaia mică să aibe 22 sau 24 de dinți, iar pinionul cel mare 34 sau 36 de dinți, specificații standard la bicicletele de clasă medie, dar și la unele entry-level-uri. Din simplul motiv că acest raport te va ajuta mult pe urcări. Rapoartele de viteză, constituite din foaia mare și pinionul mic nu sunt atât de importante, căci se presupune că nu vei avea parte de porțiuni de șosea prea lungi.
Important:
-alege o bicicletă cu cadru din aluminiu, cele ieftine cu cadru din oțel (în general găsite în supermarket-uri) sunt doar o risipă de bani, timp și nervi (în momentul când ajungi cu ele la reparat).
-furcă cu amortizor funcțională (atunci când o cumperi, lasă-te pe ea și vezi dacă se comprimă și revine corespunzător), cu o cursă de minim 100mm. Bicicletele de până-n 2.000 de lei, nu au furci care să ofere performanțele așteptate, nici măcar pe cele minime, deci trebuie acceptate ca atare.
-sistem de transmisie cu 3 foi și 9 pinioane, 2 foi și 10 pinioane (dacă ai picioare mai forțoase) sau 3 foi și 10 pinioane. Bicicletele cu mai puține pinioane sunt doar pentru agrement și plimbări lejere.
-frânele hidraulice pe disc: oferă o putere mai mare de frânare decât cele mecanice pe disc sau V-Brake-urile, transformându-le astfel în alegerea firească.
-full-suspension: dacă dorești o bicicletă care să fie dotată și cu amortizor pe spate, asigură-te că acesta funcționează cu cartuș de aer și nu cu arc. De regulă, bicicletele ieftine cu arc pe spate sunt puțin performante și foarte grele, făcând astfel achiziționarea unui hardtail mai logică.
-cu cât bicicleta este mai ușoară, cu atât îți va fi mai simplu să o folosești, indiferent dacă este vorba despre urcări, coborâri sau trasee virajate.
b.Bicicleta de oraș: ca regulă, este mereu hardtail (cadru rigid), cu o furcă rigidă. Anvelopele sunt subțiri pentru a te avantaja pe porțiunile de asfalt, unde-ți vor oferi o viteză foarte bună de rulare, iar sistemul de transmisie va avea 2 sau 3 foi cu mai mulți dinți decât cele pentru munte, iar pinioanele vor fi mai mici.
Bicicletele de oraș cu roți mai mari (de 28 de inch) oferă o viteză mai mare de deplasare dar nu sunt foarte practice în spații restrânse. Cele cu roți mici (de 20 de inch), pot fi și pliabile, fiind mult mai ușor de stocat, dar având o viteză de rulare redusă.
Important:
-cadrul poate fi din oțel sau aluminiu.
-poate avea un sistem de transmisie cu 2 sau 3 foi dar și unul single-speed (cu o foaie și un pinion – dar care te limitează în anumite situații).
-frânele pot fi de orice tip.
-greutatea nu este atât de importantă în cazul acestor biciclete, decât dacă trebuie să le cari la un etaj superior, pe scări.
c.Bicicleta de Trekking: reprezintă combinația dintre bicicletele de munte și cele de oraș. Au roți mari, asemenea bicicletelor de oraș dar și anvelope cu crampoane, asemenea bicicletelor de munte. În ciuda faptului că roțile sunt mai subțiri decât cele ale bicicletelor de munte, cu ajutorul anvelopelor cu crampoane poți avea o aderență bună pe drumuri de pădure, pe câmp sau prin zone ușor accidentate.
Bicicletele de trekking sunt dotate cu o furcă cu amortizor, ce oferă o cursă medie de 65 de mm (față de 100mm, minimul pe bicicletele de munte). Furca este suficientă pentru a înghiți din denivelări, dar în general, cele de pe bicicletele ieftine (până-n 2.000 de lei), nu oferă performanțe notabile.
Important:
-cadrul trebuie să fie din aluminiu, altfel bicicleta va fi foarte grea.
-sistemul de transmisie este ideal să aibă minim 2 foi și minim 9 pinioane.
-frânele pot fi de orice tip, dar dacă folosești bicicleta și în zilele ploioase, sunt recomandate frânele pe disc.
-poți achiziționa două perechi de anvelopele: unele slick, fără crampoane – pentru viteză și unele cu crampoane pentru zilele în care dorești să abordezi trasee de off-road ușor.
-o poți achziționa cu portbagaj și apărători de ploaie, dacă ai în vedere expediții mai lungi
d.Bicicleta de șosea – are un capitol separat, dedicat, iar articolul poate fi accesat aici.
Bicicleta de munte este omniprezentă chiar și în orașe, căci este un trend pornit de mult, iar mulți le cumpără fără a le folosi vreodată în off-road. Dacă planurile tale nu includ turele în natură, cu diferențe mari de nivel, este cazul să te uiți la celelalte două categorii. Nu cumpăra o bicicletă doar pentru că este în trend, cumpăr-o pentru ceea ce ai nevoie să faci cu ea.
Odată stabilit acest punct, trecem la următorul capitol.
2.Bugetul
Este cel care face diferența la capitolul performanțe, durabilitate și greutate. Ca în orice alt domeniu, cu cât o bicicletă este mai scumpă, cu atât are mai multe de oferit. Atenție însă, există producători de talie medie care oferă echipări similare pe bicicletele lor la prețuri mai rezonabile decât prodcătorii premium. Cel mai simplu este să compari înainte de achiziționare specificațiile bicicletei, pentru a vedea care-i diferența de preț pentru o echipare similară. Dacă finisajele superioare și brand-ul constituie o prioritate pentru tine, atunci și mărcile de renume sunt de luat în calcul.
Biciclete sub 1.000 de lei – în general sunt marfă de supermarket și nu merită luate în seamă: foarte grele, componente nefuncționale, performanțe foarte slabe. Sistemul de transmisie are 6 sau 7 pinioane.
Biciclete sub între 1.000 și 2.000 lei – sunt biciclete construite pentru plimbările recreționale, făcând referire la cele de munte. În acest segment găsești deja biciclete bune de oraș și chiar unele modele de trekking, sumă pentru care primești un cadru din aluminiu și un sistem de frânare rezonabil. Sistemul de transmisie de regulă nu are mai mult de 8 pinioane în acest buget.
Biciclete între 2.000 și 3.000 lei – constituie segmentul entry-level al bicicletelor de munte. Desigur, cu cât crești prețul, cu atât cresc și perfomanțele bicicletei. Deja găsești biciclete cu 10 pinioane și frâne hidraulice pe disc în acest segment, care pot fi folosite chiar și în competiții, pe trasee nu foarte dificile. Atât bicicletele de oraș cât și cele de trekking sunt foarte bine echipate în acest segment de preț.
Biciclete între 3.000 și 5.000 lei – aici pornește segmentul mid-level al bicicletelor, cu componente de foarte bună calitate și durabilitate crescută. Găsești biciclete cu furci superioare (cartuș de aer și nu doar arc simplu), frâne hidraulice foarte potente, sisteme de transmisie 2×10 sau 3×10. Dacă ai la dispoziție acest buget, alege în continuare un hardtail (bicicletă cu cadru rigid), sunt mult mai bine dotate decât cele full-suspension (cadru cu amortizor).
Biciclete peste 5.000 de lei – începe segmentul bicicletelor full-suspension care contează. De aici încolo primești o suspensie de calitate, o greutate decentă a bicicletei și echipare pe măsură. Cu toate acestea, un full-suspension de 5.000 de lei va fi în continuare mai slab echipat decât un hardtail oferit în aceeași sumă. Alege un full-suspension dacă dorești confort mai mare dar și control mai bun pe traseele de coborâre dificle. Ține cont totuși că bicicletele full-suspension vor urca ceva mai greu decât un hardtail, căci prin flexarea basculei se pierde din energia generată de pedalat.
În ceea ce privește bicicletele hardtail, nu prea mai ai cum să dai greș cu niciun brand, dar în continuare, producătorii de talie medie sau cei care vând direct de pe internet (Canyon, Bulls, Rose etc.) vor avea prețuri mai mici decât cei care au magazine fizice sau reprezentanțe. Toate bicicletele din acest segment sunt foarte potrivite și pentru traseele mai dificile de Cross Country sau All-Mountain (valabil pentru full-suspension-uri).
3.Dimensiunea
Este poate cea mai importantă caracteristică, deoarece va influența modul în care stai pe bicicletă. O bicicletă aleasă în dimensiunea corectă înseamnă ușurință la pedalat, dureri de spate inexistente (sau mult diminuate) pe distanțe lungi, control mai bun al ghidonului, deci al direcției.
Există diverse calculatoare pentru alegerea corectă a înălțimii cadrului, căci în principal aceea este cea care contează. Unul dintre ele poate fi accesat aici (alege valorile în centimetri).
Altfel, ca regulă generală, sunt valabile următoarele:
Înălțimea ta Dimensiune cadru în inch (biciclete de munte).
155-165 cm 14-15″
165-170 cm 15-16″
170-175 cm 16-17″
175-180 cm 17-18″
180-185 cm 18-19″
185-190 cm 19-21″
190-195 cm 21-22″
195-200 cm 22-23″
Înălțimea ta Dimensiune cadru în centimetri (biciclete de Trekking și oraș)
155-165 cm 47-50 cm
165-170 cm 50-52 cm
170-175 cm 52-55 cm
175-180 cm 55-58 cm
180-185 cm 58-61 cm
185-190 cm 61-63 cm
190-195 cm 63-65 cm
195-200 cm 65-67 cm
Varianta cea mai sigură: probează bicicleta înainte de a o achiziționa și vezi cum stai pe ea. În mod normal, angajatul oricărui magazin de biciclete ar trebui să te îndrume corect în luarea deciziei.
Dimensiunea roții este un alt factor important de care trebuie să ții cont ca începător. În principiu, dacă ai o înălțime până în 1.65, alege o bicicletă cu roți de 26 de inch. Dacă măsori între 1.65 și 1.80 poți alege liniștit o bicicletă cu roți de 27.5 inch. Dacă măsori peste 1.80, poți alege o bicicletă cu roți de 29 de inch. Desigur, dacă ai 1.70m vei putea pedala pe o bicicletă cu roți de 29 de inch, însă controlul îți va fi o idee mai greoi, cel puțin pentru început. Pe de altă parte și o persoană care măsoară 1.90m poate alege o bicicletă cu roți de 26 de inch, însă nu-l va avantaja centrul de greutate plasat mult mai sus.
Lungimea pipei (componenta care prinde ghidonul) este de asemenea importantă, căci stabilește cât de întins vei sta pe bicicletă. Standardul este de 90-100mm, dar există și biciclete cu pipe inutil de lungi, de 120mm. Asta înseamnă că vei sta mult prea aplecat pe față, iar poziția te va incomoda. Bicicletele cu pipe mai scurte, oferă un control mai agil ghidonului, însă îți vor comprima poziția pe bicicletă.
De unde cumpăr?
Este bine să eviți bicicletele din magazine care nu par specializate ci vând alături de biciclete, obiecte electrocasnice sau periuțe de dinți. De asemenea, este bine să eviți țepele care se mai dau în târguri uitându-te atent la bicicletă sau chiar pe site-uri gen OLX.ro (unde apar biciclete sub brand-uri mari, dar care-s doar niște biciclete cu stickere aplicate pe cadru). Eventual, poți lua pe cineva care se pricepe cu tine ca să înlături orice risc.
Recomandate sunt magazinele serioase de biciclete, cele specializate doar în vânzarea de biciclete, care pot oferi și consiliere la achiziționare. Desigur, nu toate au personal foarte bine instruit și pregătit, însă te poți interesa în cercul de prieteni pentru eventuale recomandări. Atitudinea unui vânzător de tipul “eu le știu pe toate, iar tu ești un nimeni” este din păcate o realitate în unele magazine românești, de aceea este bine să-ți îndrepți atenția către un vânzător care te tratează într-adevăr cu respect. Nu-ți pierde timpul cu astfel de personaje, în general poți să le ghicești atitudinea încă din momentul în care deschid gura pentru a te întreba ce dorești.
De asemenea, nu cumpăra biciclete furate. Aceastea nu au acte de proveniență, pot fi furate chiar din România, iar la un moment dat să te trezești obligat de a înapoia bicicleta proprietarului. De asemenea, acestea nu prezintă niciun fel de garanție pentru funcționalitate. Dacă te decizi să cumperi o bicicletă second hand, ar fi bine dacă ai obține și un act al bicicletei (garanție, factură, etc.).
Foto: freerider.ro / pixabay.com
Comentarii: